Duotix wordt Say Hey!

Als full service communicatiebureau, met meer dan 15 jaar op de teller, creëren we voor onze klanten impactvolle merken die zorgen voor communicatie en interactie. Met een nieuwe bedrijfsnaam willen wij betekenis brengen en herkenbaarheid creëren, maar vooral uitstralen wie we zijn en wat we doen.

We zetten vanaf nu ons eigen verhaal verder met Say Hey.

» www.sayhey.be

Het verschil tussen logo, huisstijl en identiteit

De termen logo, huisstijl en identiteit worden weleens door elkaar gebruikt. Een logo is geen huisstijl en een huisstijl is niet hetzelfde als de identiteit van je merk. Drie verschillende begrippen en toch kan het ene niet zonder het andere. Hoe zit het dan juist in elkaar?

Een herkenbaar logo

De eerste stap om je merk of bedrijf een gezicht te geven is aan de hand van het logo. De belangrijkste functie van een logo is om je bedrijf herkenbaar te maken zodat je je bedrijf snel en efficiënt kan introduceren aan de buitenwereld.  Er bestaan verschillende soorten logo’s. Een woordmerk bestaat bijvoorbeeld enkel uit de benaming van je bedrijf, terwijl een beeldmerk enkel uit een grafische visualisatie bestaat. Kies je voor een monogram, dan bestaat je logo uit twee of meer letters en/of grafische symbolen.

Het ene type logo is niet beter dan het andere, de keuze maak je door na te denken wat het best bij je bedrijf, je imago en je doelgroep past.

Een huisstijl die je onderscheidt

Een huisstijl, corporate identity of branding is het grafisch gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Het bevat o.a. je logo, maar gaat een stap verder. Een huisstijl is een visuele unieke stijl die je product of dienst herkenbaar maakt en je dus laat onderscheiden van je concurrenten. In de huisstijl wordt het gebruik van naam, logo, kleuren, typografie, vormentaal en type beelden vastgelegd zodat deze consistent toegepast worden op verschillende communicatiedragers.

Een bedrijfsidentiteit die je communicatie versterkt

Een bedrijfsidentiteit gaat verder dan enkel de uiterlijke verschijningsvorm, het gaat ook over communiceren, over wie je bent, je gedrag, je taalgebruik én de boodschap zelf. Je logo en huisstijl zijn gebaseerd op je identiteit en moeten deze zo goed mogelijk in beeld brengen en ondersteunen. Voor een sterk logo en complete huisstijl moet je dus eerst goed weten waarvoor je staat en wat je unieke kenmerken zijn.

Een compleet uitgewerkte visuele identiteit ademt de waarden van je onderneming uit. Het zijn de funderingen voor alle communicatie.

Een huisstijlgids of huisstijlhandboek, de rode draad in communicatie

Voor het gebruik van alle huisstijlelementen worden beste specifieke richtlijnen en regels vastgelegd. Net zoals bij je identiteit, is consistent zijn van groot belang bij je huisstijl. Alle richtlijnen voor logogebruik, kleurwaarden, typografie, beeldtaal en lay-out worden bepaald in één huisstijlgids of huisstijlhandboek. Zo kan in de toekomst elke partner (verschillende ontwerpers, leveranciers, medewerkers,…) die iets doet met je merk, deze richtlijnen perfect volgen. Het is een belangrijke basis voor alle verdere communicatie: drukwerk, kledij, bestickering van gevels en bedrijfswagens, digitale media zoals websites, online advertenties, enz. 

Je bedrijf heeft een gezicht gekregen. Het definiëren, bewaken en actueel houden van je huisstijl is vanaf nu een aandachtspunt die je niet uit het oog mag verliezen.