Goede content marketing laat je bedrijf groeien

Content marketing, wat is dit? Eindeloos scrollen op Instagram en simpele Facebookpostjes maken? Toch niet. Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij content gecreëerd en verspreid wordt. Zorg ervoor dat de content die je publiceert relevant en doelgericht is. Spreek je doelgroep aan door ervoor te zorgen dat zij de informatie krijgen die ze willen lezen. Op die manier maak je het mogelijk om een vertrouwensband op te bouwen met je klanten. Verder is een goede content marketing een cruciale factor in het verhogen van de vindbaarheid van je bedrijf in de zoekmachine, waaronder o.a. Google. Als communicatiebureau weten wij er alles van. 

Wat is content marketing?

Marketing is een uitgebreid begrip en komt in vele vormen en maten voor. Bij content marketing wordt gerichte en relevante informatie gepubliceerd die afgestemd is op je doelgroep en niet rechtstreeks aan je product of dienst gekoppeld is.

“Content marketing bindt klanten door relevante content aan te bieden. Content die klanten informeert via de juiste kanalen, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie, zowel tussen klanten als tussen klant en organisatie.”

Content marketing heeft een doel

Op basis van relevante content worden potentiële klanten aangetrokken en bestaande klanten behouden. Er wordt een inhoudelijke connectie gemaakt met de (potentiële) klant om deze te informeren, te verleiden en aan te zetten tot actie. Waardevolle content brengt je klanten dichter bij je bedrijf en leidt tot merkentrouw.

Dit is echter niet de enige reden waarom je bedrijf goede content marketing nodig heeft. Door er actief mee bezig te zijn en door bewust relevante zoektermen te verwerken in de inhoud, doe je aan zoekmachineoptimalisatie. Het gevolg is dat de zichtbaarheid van je onderneming of organisatie in de zoekmachines, zoals Google, verbetert. Dit zorgt er in de eerste plaats voor dat potentiële klanten met je bedrijf in contact kunnen komen en dat bestaande klanten je kunnen terugvinden.

Content marketing strategie in 5 stappen

Keyword research: meten is weten. Onderzoek op welke zoektermen (potentiële) klanten zoeken, op welke zoekwoorden je bedrijf goed scoort en welke zoekwoorden nog extra werk vragen en bekijk waarover allemaal geschreven wordt op het wereldwijde web.

Content creatie: Nu we geanalyseerd hebben op welke zoekwoorden (potentiële) klanten zoeken om je website te vinden, is het tijd om relevante content te creëren. Het draait allemaal om het brengen van de juiste en creatieve content via het juiste kanaal (social media, blog, website, …) op het juiste moment bij de juiste doelgroep. Een evenwicht zoeken tussen inspireren en informeren met je content is de boodschap.

Het draait allemaal om het brengen van de juiste content via het juiste kanaal op het juiste moment bij de juiste doelgroep. 

Optimaliseer: Voor je de content online plaatst moet je jezelf nog enkele vragen stellen. Is dit artikel waardevol voor mijn doelpubliek? Kaart ik hun interessevelden aan? Heb ik de juiste zoekwoorden gebruikt? Leest het vlot? Is mijn artikel of bericht foutloos geschreven? Is het relevant?...

Promotie: De content is nagelezen en staat online. Door je content doelgericht te promoten vergroot je het bereik en verhoog je de kans dat je bericht gelezen wordt. Deel het op de relevante kanalen, zoals je sociale media, nieuwsbrief, blog, … 

Opvolging : Door een CTA of Call To Action toe te voegen aan je content zet je je lezers aan tot actie. Dit kan een link zijn naar een nieuwsbrief- of contactformulier via je website of je social media kanalen. Een goede opvolging is hier van uiterst belang. Ga een conversatie aan met de doelgroep op je social media kanalen of beantwoord alle vragen die je toegestuurd krijgt via het contactformulier. Zo versterk jij alle online communicatie, bouw je vertrouwen op of zet je aan tot (inter)actie.

Staat jouw content marketing strategie op punt, dan is je organisatie klaar om nieuwe mensen aan te trekken, een vertrouwensrelatie op te bouwen met je huidige doelpubliek en te scoren bij o.a. Google.