Zorg voor een uiterst sterke merkpositionering

Collega-concurrenten zitten niet stil, consumenten worden kritischer en het is alsmaar moeilijker om het verschil te maken. Een goede en onderscheidende merkpositionering is daarom essentieel.

Merkpositionering, wat is het nu juist?

Door je brand te positioneren, differentieer je jouw merk, product of dienst van collega-concurrenten en geef je het toegevoegde waarde. Door deze voorkeurspositie is je merk top of mind wanneer je doelgroep overgaat tot actie.

 “Positioneren is het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd van uw (ideale) klant.” 

Indora managementadvies
Waarom is het positioneren van je merk belangrijk?
Onderscheid je merk via een unieke merkidentiteit

Via een heldere merkpositionering toon je aan jouw doelgroep wat jouw product of dienst uniek maakt. Vooraleer je je merk kan positioneren is het creëren van een consistente identiteit van belang. Val op tussen het aanbod aan boodschappen die dagelijks op de consumenten afkomen. Zo maak je de keuze voor je (potentiële) klanten gemakkelijker. 

Versterk jouw storytelling met een juiste en stabiele positionering

Je merkpositionering draag je overal mee. Gebruik jouw merkidentiteit in je communicatie via sociale media, op een flyer of tijdens een persoonlijk gesprek en trek je communicatie in één lijn door. Het versterkt jouw merk, imago en positie.

Geef richting met een doordachte merkpositionering

Ook intern komt een gegronde merkpositionering ten goede. Een heldere merkpositie geeft richting aan je bedrijf. Dit geldt zowel voor de afdelingen als de medewerkers. Zij moeten de waarden van je organisatie ondersteunen, communiceren en nastreven. Het is dus van belang om de positionering intern gedetailleerd te communiceren.

Een duidelijke positionering zorgt voor een vlotte personeelsselectie

Aanwerven en je team versterken met mensen die passen binnen jouw bedrijfsfilosofie is geen eenvoudige opdracht.  Zorg ervoor dat jouw team de bedrijfswaarden hoog in het vaandel draagt en overbrengt op toekomstige of nieuwe collega’s. Een duidelijke merkpositionering helpt je daarbij.

Hoe kom je aan een goeie merkpositionering?

Het doel is om jouw merkpositie te versterken en de juiste doelgroep aan te trekken, maar hoe vertaal je dit naar een concreet plan? Eerst en vooral baseer je het creëren van je positionering op je missie, visie en waarden. Vraag vervolgens aan je klanten waarom ze kiezen voor jouw merk en niet die van een collega-concurrent. Ga dus op zoek naar de meerwaarde van jouw brand. Hou in je achterhoofd dat het moet aansluiten bij de emotionele behoefte van je doelgroep.

Eens je de meerwaarde van je merk in kaart bracht, zoek je een manier om deze te communiceren naar je klant, vast te houden en zo om te zetten in een uiterst sterke merkpositionering. 

Kenmerken van een sterke positionering

Doe de test! Je bent samen met jouw team tot een merkpositionering gekomen? Vink onderstaande elementen aan die van toepassing zijn. De criteria die je niet kan aanvinken tonen waar je de positionering van je merk kan bijsturen.

  • Relevant: de merkpositionering past bij jouw product of dienst
  • Emotie: roept een gevoel op
  • Consistent: als je voor een bepaalde positionering kiest, blijf ervoor gaan
  • Flexibel: ruim genoeg om als merk te kunnen groeien
  • Uniek: onderscheid zich van jouw concurrenten
  • Haalbaar: is te bereiken als merk/organisatie